На заході прокат автомобілів вже давно став звичною справою і сприймається як невід’ємна національна особливість США та країн Європи. Однак, у нашій країні ситуація далеко не така. За останні 4 роки ринок автопрокату в Україні значно зріс і складає згідно з офіційною статистикою близько 3000 машин, але ця цифра до смішного мала порівняно з парком машин для прокату на заході. До речі, щорічно ринок автопрокату зростає на 15-20%. І, що цікаво, за останні 4 роки прокатом автомобілів зайнялися десятки підприємців, але жоден не залишив цієї сфери досі, що зустрічається вкрай рідко.
Прокат автомобілів
Існує декілька варіантів відкриття фірми з прокату автомобілів. А точніше, два – купити парк автомобілів одноразово або в лізинг. Другий варіант вимагає менше витрат на старті, але і зменшує чистий прибуток. Вартість придбаних у лізинг автомобілів до кінця другого року збільшується на 17-18%.
Відкривати свою справу з прокату автомобілів резонно, якщо Ви готові придбати в парк 30 автомобілів. При такій кількості машин очікуваний дохід від автопрокату буде состовлять10 – 15 тис. $. При чому автомобілі в парку повинні бути різні по своєму класу – економ-клас (іномарки-малолітражки), і автомобілі бізнес класу (Honda Accord, Volkswagen Passat і т.д.), і автомобілі представницького класу (Mercedes, Audi A6, Lexus). Багато підприємців відмовляються купувати в парк автомобілі бізнес класу (особливо у невеликих містах), побоюючись, що на них не буде попиту. Спираючись на досвід вже автопрокатних салонів які вже «піднялися на ноги», це побоювання можна вважати необґрунтованим і яке в підсумку забирає можливий прибуток, при чому не малий. Так, дорогі автомобілі беруть у прокат рідше, але і вартість прокату їх дорожче в кілька разів, так що такі автомобілі окупають себе повністю.
Що стосується того, чи варто купувати автомобілі вітчизняного виробника, то це питання має як багато «за», так і багато «проти». Придбання українських автомобілів обійдеться в 3 або в 5 раз дешевше, ніж придбання іномарок. А купівля старих вітчизняних автомобілів може обійтися взагалі в 20 000 $ за кілька штук. Але витрати на обслуговування можуть у багато разів перевищити витрати на утримання іномарок. Крім усього іншого, покупка дешевих автомобілів несе за собою ризик простою транспорту (мова йде не тільки вітчизняних машинах, але і про дешеві іномарки): автомобіль може простояти в сервісі, при цьому приносячи тільки розтрати, а не прибуток.
С чого почати цей бізнес
Зареєструвавши компанію, необхідно знайти офіс, парковку для автомобілів, працівників і, безпосередньо, автомобілі. Для офісу Вам знадобиться не більше 20-30 кв.м. Що стосується парковки, то тут слід відштовхуватися від кількості автомобілів у Вашому парку. Так, для однієї машини необхідно 8-10кв.м. Мінімальний парк автопрокатної компанії – 10 машин. В іншому випадку бізнес не буде приносити дохід, і навіть не буде виходити «в нуль». За словами досвідчених орендодавців», для парку в 10 автомобілів досить стоянки на 5-7 автомобілів.
Для обслуговування парку в 10автомобилей необхідні такі працівники: бухгалтер (при невеликих обсягах його можна замінити послугами спец.фирмы, що обійдеться дешевше), технічний працівник для перевірки справності автомобілів та їх обслуговування, водій, підрядник, який буде співпрацювати зі страховими компаніями, і менеджер.
При бажанні працівників та власника фірми, деякі посади можна і поєднувати.
Одночасно з реєстрацією фірми необхідно починати і рекламну кампанію автопрокатного салону.
Потенційні клієнти
Прокат вітчизняного автомобіля обійдеться клієнтові в 17-30 $, а іномарки – так взагалі в 45-80 $. отже, прокат автомобіля доступний заможним людям. Але, найчастіше, у заможних людей є свій автотранспорт. Хто ж тоді є потенційними клієнтами для автопрокатної фірми?
Саме власники автомобілів і є основною аудиторією. У зв’язку зі сформованими обставинами власники автомобілів часто залишаються без свого транспорту: або машина в ремонті, або людина у відрядженні, або поїхав на відпочинок з сім’єю – причин може бути безліч. І в силу своїх звичок і переваг від переміщення на своєму транспорті, мало хто погоджується пересідати на громадський транспорт, а таксі обійдеться набагато дорожче, ніж прокат автомобіля. От саме такі люди і є потенційними клієнтами автопрокатного салону.
Ще однією категорією людей, які зацікавлені в прокаті автомобілів, є ті, яким автомобіль потрібен для створення потрібного враження, підтримки репутації. Такі люди беруть автомобілі бізнес-класу, коли їдуть на важливу зустріч або переговори.
Також існують клієнти, які беруть автомобілі в оренду не на добу , а на кілька годин. Найчастіше це будь-які свята: весілля, випускний, день народження тощо. В такому випадку автомобіль надається в прокат з водієм.
Ще можна відзначити корпоративних клієнтів. Такі «орендарі» дуже вигідні для компанії: вони забезпечують завантаженість Вашого автопарку і страхують автомобілі від простою, а отже – від втрати прибутку. Тому власник фірми повинен всіляко заохочувати таких клієнтів у вигляді, наприклад, знижок. Так, у такому випадку прибуток з одного автомобіля зменшитися, але лише в рамках 1 доби. За весь місяць «корпоративний» автомобіль принесе більше, ніж «звичайний», тому що він застрахований від простою.
Приблизні витрати
Наведемо приблизний розрахунок для автопарку в 10 машин:
- Реєстрація ТОВ – 250 $
- Оренда стоянки – 7 паркомісць ~ 500$/міс.
- Оренда офісу ~ 600$/міс.
- Зарплата співробітникам – близько 3 000 $./міс.
- Реклама – 3$
- Податки – 30% щомісяця.
- Купівля автомобілів – не менше 130 000 $
Підіб’ємо підсумок. Якщо Ви вирішили починати свій бізнес по прокату автомобілів, то можете розраховувати на наступні цифри: початкові витрати – близько 160 000 $, щомісячний грошовий оборот – близько 10 000 $., щомісячний дохід – від 2000 $. Дані цифри наведені з розрахунку на мінімальний парк в 10 автомобілів. Великим плюсом даного бізнесу є те, що ринок автопрокату не перенасичений, попит великий і зростає з кожним днем і дохід при правильному підході не змусить себе чекати.